Helgums Grus AB (HGAB) arbetar för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet

Hälsa och säkerhet

Inom ballastsegmentet är det en utmaning att uppnå byggbranschens Nollvision för skador och olyckor . Målet för Helgums Grus AB är att våra anläggningar ska vara säker arbetsplats för alla medarbetare och underentreprenörer. Säkerheten för HGAB:s kunder hanteras genom att vi infört tillträdesförbud till alla våra täkter. Hämtning av grus på kunders egna släpvagnar & traktorvagnar är numera helt hänvisad till verkstadsplan i Västergransjö.

Hälsa

Några av de svåraste hälsoriskerna i HGAB:s verksamhet, är:

Buller hanteras genom ljudisolerade arbetsmaskiner, samt hörselkåpor vid arbete utanför arbetsmaskin under pågående bullrande arbete så som krossning och sortering.

Helkroppsvibration hanteras i täkt genom att arbeta så att spill på arbetsvägar undviks, samt att arbetsytorna vid behov jämnas till med hjullastare. För lastbilschaufförerna är det största problemet med helkroppsvibration vid körning i landsvägsfart på de ojämna statliga landsvägarna. Forskning har visat att minskad hastighet har tämligen liten effekt på vibrationsdosen. Problemet hanteras genom att lastbilarna har bra fjädrande stolar, samt genom att bl.a. via branschorganet Sveriges Åkeriföretag påtala för Trafikverket behovet av att de med mer och bättre vägunderhåll jämnar till sina asfalterade landsvägar. Vid behov jämnas HGAB:s egna grusvägar till med egen hjullastare och emellanåt med inhyrd väghyvel.

Den största risken med stendamm ligger i damm med högt innehåll av kvarts bland de minsta, inandningsbara, dammpartiklarna. I HGAB:s huvudanläggning i Lemrå bryts en fältspatporfyr som har måttlig kvartshalt och där kvartsen är kristallint hårt bundet, vilket gör att andelen kvarts i dammet är låg. Dammspridningen från krossanläggningar påverkas i hög grad av väderomständigheter så som luftfuktighet, sol och stark vind. Dammspridning förebyggs genom att vattna, exempelvis genom att hälla en skopa vatten över råberget just innan det krossas, samt genom att sprida vatten på transportvägar. Bandtransportörer är kapslade. Arbetsmaskinerna är utrustade med aircondition-anläggning som skapar övertryck inne i hytten för att stänga ute damm.

Risken för skada från stenskott vid skutknackning är hanterad genom att den nya grävmaskinen är utrustad med Hammerglass vindruta.

Trafiksäkerhet

Data från svåra trafikolyckor med tunga lastbilar inblandade, visar att hälften av olyckorna skett sedan mötande fordon felaktigt kommit över i lastbilens körfält. Läs mer här . Genom att frakta gruset på högkapacitetslastbilar, håller vi ned antalet lastbilslass. På detta sätt minskar vi antalet lastbilsfronter som trafikanter kan sladda in i, vilket minimerar risken för svår trafikolycka.

Energi och emissioner

Världens mest använda byggmaterial är ballast från bergtäkter och grustäkter. Se film från Bergmaterialindustrin:

Helgums Grus AB verksamhet skapar koldioxid genom den energi som krävs för att producera och transportera produkterna. Energi används främst i form av drivmedel till maskiner för brytning, vid krossning och sortering samt vid transport från täkt till kund. Energianvändning per ton tillverkat material är ett viktigt nyckeltal för alla i ballastbranschen. HGAB strävar ständigt efter snålare tillverkningsprocess, vilket bl.a. märks genom investeringen i ny grävmaskin 2017. Transporternas miljöpåverkan har minskats rejält, genom våra investeringar i högkapacitetsekipage med tre stora lastbilar 2014 och tre stora släp 2017 som tillsammans har kapacitet för upp till 70 ton bruttovikt per ekipage. Våren 2018 byttes äldre arbetsfordon mot två nya Euro6 pickuper som är klassledande vad gäller utsläpp av CO2 och NOx samt har minskad drivmedelsförbrukning.

Produktions- och transportprocesserna

HGAB spränger berg, förädlar materialet genom krossning och siktning samt transporterar färdiga bergmaterialprodukter till kund. Transporternas miljöpåverkan har minimerats genom att materialet numera körs på högkapacitetsekipage.

HGAB strävar efter att köra järnvägsmakadam i mesta möjliga mån på järnväg istället för på lastbil. Vi använder idag en logistiklösning med omlastning till tåg i Ledinge. HGAB arbetar för att tillsammans med Trafikverket skapa en lösning för omlastning till tåg närmare vår porfyrtäkt och som dessutom ger kapacitet för längre ballasttåg.

Råmaterial och avfall

HGAB producerar en rad olika bergmaterialprodukter genom att krossa extremt hård porfyr, som ger hållbar betong, dubbdäckstålig asfalt och beständiga obundna material till vägar, järnvägar och travbanor m.m. Vår verksamhet kan påverka den biologiska mångfalden, även positivt, i och omkring täkterna. Se kapitlet om Lokal miljöpåverkan.

Avfallshantering på våra anläggningar

HGAB följer riksbestämmelser för avfallshantering. Avfall från utrustning och hjälpmedel hanteras under lokala föreskrifter.

Lokal miljöpåverkan

Buller och vibration

Helgums Grus AB bedriver tung verksamhet som orsakar buller och vibrationer i våra anläggningar. Vi arbetar för att minska bullernivåerna till närområdet, bland annat genom att kapsla in utrustning och maskiner. En öppen dialog med våra fåtaliga grannar är viktig. Vi strävar efter att spränga på fasta tider och löpande informera berörda om våra planer.

Damm

Vid torrt och blåsigt väder kan det damma från materialupplag, produktionsanläggningen och från fordonen som rör sig inom täkterna. Dammspridningen minskas genom att kapsla in produktionsutrustning och genom bevattning av råberg och trafikerade ytor.

Vattenförbrukning och grundvattenpåverkan

Bearbetning av ballast kräver liten användning av vatten för att minska damm från bearbetning och transport. Somliga produkter tvättas för att ta bort finmaterial och säkra en specifik funktion. Vi använder regnvatten för vattning.

Biologisk mångfald

Täkter påverkar landskapet och närmiljön, vilket leder till ändrade förutsättningar för flora och fauna. Välskötta täkter har visats kunna öka biologisk mångfald, eftersom det öppna landskapet ger unika miljöer och nya möjligheter för vissa växter och djur. Täktområden kan därför attrahera nya arter. HGAB:s ägare Ragnar Granlund äger även en hel del skog, och är som skogsmänniska naturligt engagerad för god biologisk mångfald även vid täkterna.

Fem gånger fler arter i en efterbehandlad täkt

Många tror att täkter utarmar naturlivet. Detta kan stämma under de år som brytning och produktion pågår. Däremot är det inte sant efter avslutad verksamhet i grustäkter. Studien Fjärilar och andra insekter vid Pålamalm – Riksten (2005) av biolog Jan Bergsten visade att det förekommer fem gånger fler arter i en efterbehandlad delen av en täkt, än i den opåverkade skogen. Samtliga arter som förekommer i skogen återfinns också i den efterbehandlade täkten.

Den nya kunskapen har fört fram nya sätt att efterbehandla täkter. I grus- & moräntäkter ersätts jämna tallplanteringar med omväxlande ytor med branta slänter (bra för backsvalor), vattensamlingar (groddjur), sandhögar (steklar), lövbestånd (flertalet insekter), död ved (hackspettar, insekter) och andra knep som befrämjar mångfalden.

Sidan uppdaterades senast 2018-11-30